Motoroljor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Motoroljor

Inlägg av COOLMACHINE »

Har hört ett ryckte att den Amerikanska MOBIL 1 syntetoljan skall vara bättre än den vi har här i Europa, GM rekomenderar MOBIL 1 till LS2:an. Är det någon som vet något om detta?

Tacksam för svar !

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Oj vad många gånger detta har varit upp
:) och det är lika kul varje gång..

GM får pengar av mobil för att rekomendera just den oljan. Det har ingenting med att göra att just den oljan skulle funka bättre i just din motor..

Det är faktiskt så tråkigt att det inte spelar nån roll vilken olja du häller i motorn så länge den har samma klassning.. om du kollar lite längre i rekomendationen så står det en rekomendation enl SAE och APSI.. Det är dessa du skall följa, hur flashig etiketten är eller vilket märke det är spelar ingen som helst roll.. Och vet du inte vad du sysslar med så håll dig till rekomenderat viskointervall..

Sedan så kan jag ju säga det som jag har sagt förr.. Olja A är inte bättre än Olja B , de kan i så fall bara ligga fel i klassningen..

Att köpa en olja från en välkänd tillverkare tex mobil 1, castrol, quaker stare, shell, osv är en god idé eftersom dom ALDRIG skulle tubba på att kvalitén på oljan skulle understiga klassningen.. vilket sk billighetsoljor ibland kan ha lite problem med..

Skall du göra rätt.. Köp rätt visko intervall och efter rätt APSI/SAE klassning och byt oljan varje höst innan du ställer undan bilen så kommer du ALDRIG att ha några oljerelaterade problem NÅGONSIN..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Tack för info JAKE

är benägen att hålla med dig, du har nog alldeles rätt.

MVH

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Jake är en glädjedödare :wink: :wink:

Det är ju roligt att gå där och välja och så ta en dyr produkt med lite "Bling" så att man känner att man unnar Bettan det bästa :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Har just lärt mig att både LS2 och LS7 motorn skall ha en speciell GM- specad olja, Mobil 5W30, med en tillsats som skyddar motorn vid kallstart då ett termiskt problem mellan alumininum och stål föreligger i just de motorerna. Förmodligen för att skydda sig mot garantikostnader då vissa inte lärt sig att varmköra innan fullgas.
Oljan är billigare än Mobil 0W40.

Ha det!

Mikael H.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

[quote="rma298"]Har just lärt mig att både LS2 och LS7 motorn skall ha en speciell GM- specad olja, Mobil 5W30, med en tillsats som skyddar motorn vid kallstart då ett termiskt problem mellan alumininum och stål föreligger i just de motorerna. Förmodligen för att skydda sig mot garantikostnader då vissa inte lärt sig att varmköra innan fullgas.
Oljan är billigare än Mobil 0W40.
[quote]

:shock: så vad dom menar är att dom har rationalliserat bort nåt lager någon stans så att stålet ligger direkt mot alu i motorblocket. Låter inte speciellt smart..

eller så är det nån snubbe på marknadsförings avdelningen som har skrivit i nattmössan igen.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Nu börjar jag bli osäker, jag har kollat upp att den enda Mobil 1, syntet
5-30 som finns är ESP (Emission System protection) Återförsäljarna kallar den för "Långlivsolja" Svindyr dessutom 190 kr Litern,

Jag undrar om det är samma olja som GM rekommenderar? :?

Någon som vet ?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Kolla med en auktoriserad Vette/GM-verkstad, de har typen i sina specifikationer från GM. De är tvungna att följa denna annars kan det bli problem med motorgarantin om det inte är angivet i arbetsordern att just den speciella oljan är använd. Specen gäller LS2 och LS7 motorn.
rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

COOLMACHINE skrev:Nu börjar jag bli osäker, jag har kollat upp att den enda Mobil 1, syntet
5-30 som finns är ESP (Emission System protection) Återförsäljarna kallar den för "Långlivsolja" Svindyr dessutom 190 kr Litern,

Jag undrar om det är samma olja som GM rekommenderar? :?

Någon som vet ?

8)
Det är inte 5W30 ESP oljan.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Rma298, var har du läst om att det skall vara en speciell Mobil 1 olja for Ls2 och Ls7 ?

Jag har varit inne på MOBILS webbsida och kollat, dom säger att det skall vara vanlig Mobil 1 5W-30 syntet till dom nya Corvettemotorerna.

Jag har också varit inne på MOBIL Sverige sidan och 5W-30 finns inte att köpa i Sverige. Istället har MOBIL Europa tagit fram ESP Formula 5w-30
som vad jag kan förstå skall vara ändå bättre än den olja som GM rekommenderar.

Vad sägs?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Byter ni inte olja i samband med service hos märkesverkstad på så nya bilar? Då är det väl deras huvudvärk om motorn skär pga "fel olja".

Har fö precis som Jake svårt att tänka mig att just corvettemotorer skulle kräva ngn specialolja men under garantitid gäller vad verkstaden säger!

MN
rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Informationen kommer från GM:s databank tillgänglig för bl.a. Hedins Bil i Åbro, GBG, där jag skulle byta olja på min C6 och Z06. Först fyllde de på 0W40, sen såg vi på oljelocket att 5W30 gällde och undrade varför, så fyllde vi på det istället, ansvarsfulla som de är tog de kontakt med sina huvudmän och fick där besked att det är en speciell Mobil 5W30 olja med GM-specad tillsats, denna olja fick beställas från Sthlm. så efter ett par dagar fick jag byta till den rätta oljan efter tredje försöket.

Det är hela historien. Hade vi inte ifrågasatt varför 5W30 olja, hade vi aldrig fått veta om detta och kört med Mobil 0W40 oljan som egentligen är den bästa. Man får vara med och ifrågasätta själv för att få reda på saker, (jag är alltid med personligen när mina bilar skall få service).

GM har väl kommit på något, t.ex. att alla bilar går inte i Californien.

Sen om vi talar om huvudvärk, Nordin, om det skär p.g.a. av fel olja så lär du nog få lite den huvudvärken också ifråga om tjafs och ingen Vette på länge!

Jag har iallafall en väldigt ren motor invändigt på Z06:an.

Ha det!

Mikael H.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Mikael: Med huvudvärk menade jag att det som kund är dumt att propsa på ngt annat än vad verkstaden säger eftersom GM då i händelse av haveri kan säga: Sorry, du har ej följt serviceprogrammet - no warranty... Nu är ju du säker i detta avsende efter detta utredande även om jag anser GMs dravel som rent humbug... :wink: Tillverkare har faktiskt klarat av att bygga helalumotorer med högre effektuttag tidigare utan krav på specialoljor. Skulle vara intressant att läsa den service bulletin som föreskriver detta och pga vilken anledning.

MN

PS Vill oxå ha Z06 - med eller utan "snake oil" :D
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Har kollat upp det här nu, Oljan skall vara MOBIL 1 5W30 SuperSynTechnology
GM Approve:
GM 6094m (factory fill) And GM 4718m (Service fill) *

* dom beteckningarna är speciellt för corvette 2005-2006

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

rma298
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rma298 »

Ja, då är vi eniga till slut!

Ha det

Mikael H.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

rma298 skrev:Ja, då är vi eniga till slut!

Ha det

Mikael H.
Känns bra att man hittade rätt tillslut.

Vet du föresten var man kan få tag på den?

MVH

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Skriv svar